سرخط خبرها

سنجرخان وزیری کیست؟ | آشنایی با قهرمان کُرد سریال «سنجرخان»

  • کد خبر: ۲۱۲۵۴۳
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
  • ۴۷
سنجرخان وزیری کیست؟ | آشنایی با قهرمان کُرد سریال «سنجرخان»
سنجرخان وزیری، ملقب به «سردار اکرم»، یکی از قهرمانان کُرد است که به دلیل رشادت‌ و مقاومتش مقابل استعمار و نیروهای انگلیسی و روسی مشهور است. در این مطلب شرح زندگی و رشادت‌های سنجرخان آمده است.

به گزارش شهرآرانیوز - سریال «سنجرخان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بالاخره بعد از چندسال روی آنتن شبکه یک رفت. در خلاصه داستان سریال سنجرخان آمده است:

«سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشار‌های زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیرو‌های مردمی روستا‌های اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.»

سنجرخان وزیری کیست؟ | آشنایی با قهرمان کُرد سریال «سنجرخان»

درباره تولد و زندگی سنجرخان وزیری 

تاریخ تولد سنجرخان وزیری نرانی مشخص نیست. اما محل تولد او روستای نران از توابع شهرستان سنندج بوده‌است. سنجرخان وزیری نرانی فرزند میرزا محمد وزیری نرانی بود. میرزا محمد وزیری دو همسر داشت که سنجرخان و یدالله‌خان از همسر دوم او به دنیا آمده بودند. مادر سنجر خان خواهر حاج علی خان آگاه کلیایی بود که به امیر امجدخان کلیایی وابسته بود.

مادر سنجر خان شیعه و پدرش شافعی مذهب بود. اصل و نسب سنجر خان به خواجه ابراهیم بزاز اصفهانی بر می‌گردد که در زمان شاه عباس صفوی، هه لوخان اردلان او را که در اصل یهودی بود به عنوان مستوفی و وزیر مالیه خود از اصفهان به دارالحکومه‌ی خود در حسن آباد آورد. خواجه ابراهیم مدتی بعد اسلام آورد و به میرزا ابراهیم خان وزیری جدیدالاسلام مشهور شد و نسل‌های بعدی او به نام «وزیری» در کار‌های حکومتی به کار گرفته شدند.

طایفه وزیری‌ها گسترش پیدا کردند و در شهر‌ها و روستا‌های کردستان پراکنده شده و نبض کردستان را در دست گرفتند. بعد از انقراض خاندان اردلان در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه، وزیری‌ها در کردستان حرف اول را می‌زدند و گاهی موجبات عزل و نصب حکومت‌ها را فراهم می‎‌کردند.

اختلاف با آصف دیوان و پناهنده شدن به دیار کیلیایی

میرزا تقی خان آصف دیوان و برادر او مشیر دیوان در واقع بزرگ خاندان وزیری‌ها محسوب می‌شدند. میرزا تقی خان آصف دیوان پسر عموی پدر سنجرخان بود و میرزا خلیل خان از سنجر خان و یدالله خان بزرگتر بود و قصد داشت پس از فوت پدر زمام امور را در دست بگیرد و بر سایر برادران حکومت کند، اما سنجر خان با این امر مخالف بود و نه تنها زیر بار سلطه برادر بزرگ نمی‌رفت بلکه آصف دیوان را هم به عنوان بزرگ خاندان قبول نداشت و بار‌ها گفته بود: آصف دیوان به جز شهرنشینی هیچ مزیتی بر سایرین ندارد که بخواهد بزرگ خاندان باشد. این حرف‌ها و اعمال سنجرخان آصف دیوان را به شدت ترسانده بود و او را تهدیدی علیه خود می‌دانست.

سنجرخان شجاع بود و سر نترسی داشت و این باعث وحشت دیگران شده بود و به همین دلیل میرزا خلیل خان نسبت به او مشکوک شده بو و از او پرهیز می‌کرد و با تظاهر به بی اعتنایی و ناچیز شمردن او می‌خواست بر او تسلط پیدا کند.

علت اصلی دوری میرزا خلیل خان از سنجر خان، در واقع مادر او بود که در کلیایی اقوام صاحب نفوذی داشت و کسی جرات نمی‌کرد به واسطه همین به او تعرض کند.

سنجر خان تازه ازوداج کرده بود و به واسطه زبان تیزی که داشت مورد غضب آصف دیوان قرار گرفت و جانش در معرض خطر جدی قرار گرفت و ناچار شد در سن ۲۵ سالگی به دیار کلیایی پناهنده شود.

سنجرخان وزیری کیست؟ | آشنایی با قهرمان کُرد سریال «سنجرخان»

سنجرخان در کلیایی 

سنجرخان در کلیایی به عنوان سردار سرلشکر دربار امیر امجدخان کلیایی که با نفوذترین خان منطقه‌ی کلیایی بود استخدام شد.

او سه سال به عنوان سردار سرلشکر در کلیایی بود و، چون دیگر خوانین منطقه کلیایی نتوانستند بر او تسلط پیدا کنند مایه کدورت آن‌ها شد و اعلام کردند هر کس سنجرخان نهرانی (در قدیم به روستای نران، نهران می‌گفتند) سردار لشکر امیر امجد خان را کتف بسته تحویل دهد به شغل سردار لشکری منسوب و انعام بزرگی دریافت خواهد کرد و به همین دلیل امیر امجد خان به خاطر اینکه ابهت حضور سنجرخان شکسته نشود و بتواند برای نوکران آینده‌اش هم، سمبل مقاومت باشد در نامه‌ای شفاعت او را از آصف دیوان خواست و به او قول داد که از این به بعد سنجر خان تابع اوامر او خواهد بود.

آصف دیوان هم از خدا خواسته وساطت امیر امجد خان را پذیرفت و به سنجر خان اجازه داد به املاک موروثی پدرش در نران بازگردد.

در راه بازگشت عده‌ای برای به دست آوردن انعام به او حمله کردند، ولی توانست از دست آن‌ها به سلامت به نهران بازگردد و مایی‌خان هم که از سربازان مخالفان امیر امجدخان کلیایی بود و نتوانست سنجرخان را بکشد و از ترس کشته‌شدن خودش به دست اربابش به کلیایی برنگشت و شیفته سنجرخان شد و با او همراه شد و تا آخر عمر سنجرخان، به عنوان برادر و همراه سنجرخان پیمان وفاداری بست و تا آخر عمر هم به این پیمان وفادار ماند.

طی این سه سال که سنجر خان در کلیایی بود برادر او خلیل خان بر املاک پدری‌اش چنگ انداخته بود و سنجر خان هم می‌دانست که با حضور خلیل خان نهران جای مناسبی برای او و خانواده اش نیست و دیر یا زود ایجاد تنش خواهد شد، به همین دلیل به روستای "میاوروران " (روستایی در همسایگی روستای نران) رفت و املاک آنجا را خرید و با کمک مایی خان در آنجا خانه‌ای ساخت و به کشاورزی پرداخت.

او بعد‌ها در میاوروران قلعه و استحکاماتی ساخت و هرگاه اراده می‌کرد صد‌ها نفر با اسب و تفنگ همراهش می‌شدند. او این استحکامات را به دلیل در امان‌ماندن از شر احتمالی آصف دیوان ساخته بود.

سنجرخان و جنگ با انگلیسی‌ها

در آن سال‌ها روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده‌ بودند و آزار و اذیت مردم به جایی رسید که مردم از جنگ جویان میهن دوست تقاضای کمک و یاری کردند. سنجرخان با آگاه شدن از عمق بحران و فشار‌های زیاد اشغالگران با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و اجازه از آنها، درخواست اذن جنگ و همچنین در اختیار گذاشتن نیروی جنگی برای انجام چنین امری را می‌کند که البته با مخالفت حاکم سنندج رو به رو می‌شود و درنهایت اصرار و درخواست‌های زیاد سنجرخان حاکم سنندج را برآن می‌دارد که جهت جلوگیری از سرکشی و اغتشاش قشونی متشکل از قوای انگلیسی که آن موقع در کردستان جولان می‌دادند را جهت سرکوب ارسال می‌نماید که به جنگ میان سنجرخان و انگلیسی‌ها می‌انجامد. با شکست انگلیسی‌ها راه جنگ با روس‌ها برای این مرد هموارتر می‌شود.

سنجرخان و جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول در سال ۱۲۹۳ شمسی شروع شد و روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند هرج و مرج، کردستان را فراگرفت و قتل و غارت‌های شبانه وحشت زیادی را در جامعه ایجاد کرد. در این موقع سردار محی رشتی حاکم سنندج بود و رضا خان (رضا شاه) سردار لشکر او بود. در این آشوب و بلوا به طویله دارالحکومه یورش برده شد و اسب سردار محی رشتی به سرقت رفت و به قزاق‌های دولتی هم حمله شد.

در شهر شایعه شد که این سرقت‌ها و حمله‌ها توسط ایادی سنجر خان و به امر آصف دیوان صورت گرفته و سنجرخان به آصف دیوان وابستگی دارد؛ به همین دلیل به میاوروران حمله شد و فرمانده این حمله رضاخان بود.

این خبر به سنجرخان رسید و او در تنگه‌ای که اینک به تنگه سنجرخان معروف است با لشکر رضاخان جنگید و آن‌ها را شکست داد و این پیروزی باعث شهرت بیشتر سنجرخان شد و نام او را بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها انداخت.

بعد از این جنگ لشکر روس نیز به سرکردگی «کلنل مامانوف» به سنندج رسید و سردار محی فراری شد.

طی تقاضای مردم سنجرخان و جمع دیگری از خوانین و همچنین آخرین فرد از خاندان اردلان یعنی، عباس خان سردار رشید که در روانسر بود با روس‌ها درگیر شدند و روس‌ها را تا قروه راندند.

از سوی دیگر لشکر آلمان و عثمانی که متحد هم بودند علیه روس‌ها وارد سنندج شدند و طی حمله‌ای دیگر که روس‌ها به سنندج حمله کردند و سنجرخان به دلیل تعلل عباس خان سردار رشید و دیر رسیدن نیرو‌های آلمانی و عثمانی، همه آن‌ها را از شهر بیرون کرد و نیرو‌های روس را تار و مار کرد و به خاطر این دلاوری‌ها از طرف دولت عثمانی به او لقب «سردار اکرم» اعطا شد. این لقب موقعیت سنجر خان را از دید مردم از روی زمین به اوج آسمان‌ها رساند و به او قداستی معنوی بخشید.

روسیه که تمامی شکست‌های خود را از سنجر خان می‌دیدند به محاصره روستای میاوروران و قلعه سنجرخان روی آوردند.

او از دارالحکومه تقاضای کمک کرد و شیخ مردوخ برای کمک به سنجرخان به هرکسی مراجعه کرد جواب سربالا شنید و خود به ناچار با ۳۰ سوار راهی میاوروران شد، ولی قبل از رسیدن او سنجرخان محاصره را شکسته بود و آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرده بود. در این محاصر سنجرخان زخمی شد.

سنجرخان وزیری چطور کشته شد؟

بعد از سردار محی رشتی، در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی علی محمد خان شریف الدوله بنی آدم که از اهالی خراسان بود حاکم سنندج شد. او مردی قسی القلب بود و با مکر و نیرنگ خیلی از خوانین منطقه را از میان برداشت.

شریف الدوله با مکر و نیرنگ از در آشتی با قبایل مندمی و گلباغی در آمد و سنجرخان که مورد احترام و اعتماد گلباغی‌ها و مندمی‌ها بود را به عنوان وجه الضمان، به همکاری دعوت کرد. سنجرخان که از قتل و کشت و کشتار در منطقه بیزار بود و می‌دانست اگر شریف الدوله به این قبایل حمله کند به زن و بچه و پیر و جوان آن‌ها رحم نخواهد کرد قول همکاری داد و با تنی چند راهی منطقه شدند و به طرف آن‌ها حرکت کردند درجریان این به اصطلاح مذاکره شریف الدوله به این قبایل حمله می‌کند و به آن‌ها شبیخون می‌زند سنجر خان اعتراض کرده و آنهار را ترک می‌کند و می‌گوید: من در چنین جنایتی شرکت نخواهم کرد.

شریف الدوله از این جور حرکات سنجرخان به شدت عصبانی شد و کینه ۱۰ برابر از او به دل گرفت؛ شریف الدوله و آصف دیوان این کار‌ها را بهانه کردند و نقشه قتل سنجرخان را کشیدند و سرانجام خلیل خان به آصف دیوان می‌گوید که در قبال اختیاراتی که شریف الدوله در اختیارم قرار بدهد حاضرم برادرم سنجرخان را از میان بردارم.

سرانجام در محرم سال ۱۳۳۷ هجری قمری (برخی سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ را هم عنوان می‌کنند) خلیل خان طی یک توطئه سنجرخان را به عمارت خود دعوت می‌نماید و او را به قتل می‌رساند.

منبع: ایرنا

بازیگر نقش «سنجرخان» کیست؟

سنجرخان وزیری کیست؟ | آشنایی با قهرمان کُرد سریال «سنجرخان»

نقش سنجرخان را فرشید گویلی، بازیگر محلی کُردزبان، ایفا می‌کند. فرشید گویلی اهل سنندج است و سال ۱۳۵۴ به دنیا آمد. او سابقه بیش از ۲۵ سال فعالیت نمایشی دارد و در فیلم «برایت انار دان کرده بودم» و سریال «زریان» بازی کرده است. فرشید گویلی استاد دانشگاه است و در رشته بازیگری و تئاتر تدریس می‌کند.

سنجرخان وزیری کیست؟ | آشنایی با قهرمان کُرد سریال «سنجرخان»

گویلی درباره بازی در نقش «سنجرخان» گفته است:

زمانی که بچه بودم همیشه از شخصیت سنجرخان وزیری زیاد شنیده بودم که چقد قهرمان و شجاع بوده است و همیشه دوست داشتم روی بتوانم مثل او باشم و وقتی که این نقش به من واگذار شد خیلی خوشحال شدم و تحقیقاتم را درباره این شخصیت آغاز کردم تا بتوانم به خوبی نقش این شخصیت را بازی کنم. سعی کردم که جهان نقش را بشناسم. برای تحقق این هدف هم مستندات موجود پیرامون سنجرخان را مطالعه و سعی کردم که نقش را به شخصیت خود نزدیک کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
لقمان باهو
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
17
درود بر شیر زنان و مردان کرد که در عرصه معاصر اسلام نقش مهمی داشتند درود بر خاک پاکشان
مسعود
United States of America
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
20
احسنت به سنجرخان کرد درود به سرفت ازطرف ایل قشقایی
قوام خان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
16
درود برتمام بزرگان وسرداران ایران زمین از اریو برزن گرفته تا سنجر خان
زاهد رستمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
0
6
مرحوم سنجر خان به هیچ وجه در کلیایی با امیر امجد متحد نبوده چون سنجر خان دشمن قوای روس و انگلیس بود ولی امیر امجد متحد آنها متاسفانه اطلاعات نادرست بوده وقتی در مناطق آگاه کلیایی بوده دادین
متین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
8
سلام من با افتخار و سر بلندی یکی از بازماندگان طایفه ی سنجر خان هستم واز اجداد من است او مایه ی افتخار هر کرد دلاور این آب و خاک است
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
0
10
خردسال بودم در سفر با پدرم از شهر بهار به کردستان یکی از قلعه های آصف اعظم رادیدم.بگذریم
باتماشای اولین قسمت سریال، حدس زدم که بازیگر نقش سنجرخان از اهالی کردستان میباشند..اهالی کردستان عمدتا محجوب و آرام و مهربان هستند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
کنجکاوم بدونم سر خلیل و زن بچه ی یداله و سنجر چی اومد
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
3
4
چرا انقد دروغ و نامربوط گفته این بخدا یک در هزارش درست نیست بخوام درستشو بگم فقط اسمو‌ فامیل سنجرخان درسته حتی اجدادشو اشتباه گفته چرا الکی برا دوتا مخاطب بیشتر به مرده ها دروغ میبندید بخدا یه زمانی حداقل رفته ها حرمت داشتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
خب شما درستشو بنویس ماهم مطلع بشیم واین که کجاش دروغ بوده ? سنجر خان دلاوری بود که به حیله وحسادت هند جگرخوار سودابه و برادرش خلیل ملعون به شهادت رسید
جمال
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
1
6
سلام ودرود برسنجرخان و تمامی قهرمانان ایران زمین و قهرمانان خطه خونرنگ کردستان،،،،بنده نهاوندی هستم چندسالی درمیان هموطنان کرد بودم به آنها افتخار میکنم
زینب خان محمدی هزاوه
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
3
خوراکی و بازی
محمد رضا نظری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
7
درود بر شرفت سنجر خان روحت شاد
علی
Brazil
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
8
سلام
عالی بود این نوع سریالهایی که ریشه تاریخی اقوام مختلف کشورمون ایران دارد باعث میشود بیشتر در مورد دلاوریهای دلاوران جان برکف این سرزمینمون بدانیم ممنونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
0
9
درود خدا بر سنجر خان خدایش بیامرزد مرد واقعی بوده ....درود بر خاندان سنجر خان
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
6
درود بر شیر مردان کورد وسردارانی همچون سنجرخان... بهروز کورد شکاک از ارومیه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
5
درود و صد درود به شرف و غیرت سنجر خان و امثال سنجر خان که در طول تاریخ خاک و مردمشون رو با هیچ چیزی عوض نکردند در طول تاریخ در این خاک عزیز سرداران زیادی از طوایف مختلف جانفشانی کرده اند از این دست سریالها برای همه این سرداران عزیز باید ساخته شود و مردم با این سرداران بزرگ باید آشنا شوند از جمله سردار عیوض خان خان کرد زبان که در شمال خراسان در زمان قاجار در مرزها چه جانفشانی برای خاک ایران و مردمش انجام داد و نهایتا جان خود را نثار ایران کرد درود خدا بر ایران و ایرانی
کوچک جنگلی
Germany
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
3
سلام برکردستان درود بر سنجرخان وزیری که اینچنین با جان خود جلوی این روسهای بی همه کس نجس ایستادند خدا رحمتش کند این مرد باغیرت شجاع ][ کردستان ولرستان] هیچ کسی نمی‌تواند به آنها زوربگوید
دانیال
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
2
ماشالله به سنجرخان که همچون مولا علی یاور مظلومان و تهیدستان بود آقای تهیه کننده سردار عوض خان ما رو هم دریابید خراسان شمال شیر مرد کرمانج
کامبادن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
1
درود بر خان سنجابی علی اکبر خان سنجابی روحش شاد یادش گرامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
1
0
برادر کشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
0
برادر کشی
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
2
درودبر شیرمردان این سرزمین کم نیستند
کاک نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
1
سلام از کارگردان محترم اقای لطیفی و عوامل تولید تشکر مینمایم این سریال نشان می دهد کوردها چقدر به خاک و وطنشان وابسته هستند و دست اجنبی را اگر بخواهند به کشور حمله کنند از ته قطع خواهد کرد درود بر ملت شریف ایران اینجا ایران است کورد و ترک و فارس و عرب و لر در کنار هم برادرانه زندگی میکنند خلاصه من همه هموطنانم را دوست دارم و امیدوارم همه با هم کشورمان را بسازیم
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
1
دبود خدا بر سنجر خان
لاوین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
1
با تبریک به هنرمندان عزیز و کاردرست سریال سنجر بخصوص آقای گویلی و همسر هنرمندشان خانم مغاذی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
1
متاسفانه از زمان خلقت بشرتابه حالا برادر کشی حی رسم انسانها کلا"آدمیزاد بوده وهست.
مطمئمن باشید این سرزمین همیشه جای مردان غیور وشیرزنانی بوده که هیچگاه اجازه تجاوز بیگانگان رابه این سرزمین نداده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
2
دورد بر سرداران بزرگ کرد،درود بر سنجر خان وزیری ،درود بر یاران پاکبازش،درود بر هر ایرانی ازاده در طول تاریخ
و درود بر محمد حسین لطیفی که الحق خوش درخشیددر ساخت این سریال
درود بر فرشید خان گویلی بی نظیر بازی کرده
امیر وکیلی‌حسنوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
متاسفانه این فیلم به گونه‌ای ساخته شده است که انگار قهرمان و مبارزی در کرمانشاه وجود نداشته . انگار از اول کرمانشاهی وجود نداشته در صورتی که در آن زمان کردستان بخشی از ایالت کرمانشاه بوده . یکی از قهرمانان مشروطه خواه و مبارز یارمحمدخان زردلانی لکِ کرمانشاه بوده . در سریال سنجرخان هیچ اشاره‌ای به قهرمانان و مبارزان لک و کلهر نشده است در ثوتی که کرمانشاه پایتخت تاریخی و فرهنگی کردستان و لکستان است .

ئاواخته‌م سَربَرزی گیشت وه‌لاتی ئیرانَ
ئاواخته‌م سَبَرزی لکستانَ . هر بژی لک هر بژی لکستان
امیر وکیلی‌حسنوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
کاشکی در این فیلم از دلاورمردان و قهرمانان لک کرمانشاه هم یادی برده می‌شد . یارمحمدخان زردلانی یکی از قهرمان و وطن پرستان و مبارز و مشروطه خواه لک بود

ئاواخته‌م سَربَرزی گیشت وه‌لاتی ئیرانَ
آرزویم سربلندی سرزمین ایران است
Aaa.brs
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
0
1
ممنون از کارگردان فیلم من سنندجی هستم اسم همشون رو شنیده بودم اما با دیدن این فیلم باعث شد ک خانان و خاندان کرد را بیشتر بشناسم
محمد رستمی
United States of America
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
0
1
باعرض سلام خدمت شما عزیزان
سنجرخان و یدالله خان برادر بودند ولی احمد خان پسر عمویشان بود که عموی پدر بزرگ من هست برادر اسعدخان وزیری هست جمعیت خاندان سنجرخان اینقدر زیاد است الان اگر همه رو جمع کنید خودشون یک پادگان میشن درست فرزندان مرحوم سنجرخان تعداد محدودی هست ولی خاندان بزرگ هستند
خان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
0
0
با درود به تام سرداران دلیر که در حفظ این اب خاک جانفشانی کردن از سنجرخان وزیری تا بابک خرمدین پدر بزرگم از پدرش وکیل خان نقل میکرد که وقتی روسها وارد اذربایجان میشن وکیل خان به تنهایی به مبارزه با قشون متجاوز روس میپردازه که مردم با دیدن این صحنه باحمایتشون از وکیل خان مانع ورود قوای روس به روستای داش التی در مراغه از توابع قورو چای میشن که باعث عقب نشینی روسها میشه لازم به ذکر هست که مادر بزرگم تعریف میکرد که فشنگ داخل تفنگ میزاشته ومصلح میکرده تا وکیل خان در تیر اندازی سرعت عمل داشته باشه واین افتخاریست که شجره من باوکیل خان منصوب شده وجزو نوادگان وکیل خان هستم باافتخار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
0
درود بر شیر مردان خدا
حسین رسولی زنجانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
با درود به روح پاک سنجرخان ، سرباز وطن ،


شجاعت کوردها ثابت شده است . منتها نترس بودنش به رگه مادریش رفته . طایفه شیعیان کلیایی که رنگ خون در جنگ اونها رو نمیترساند . شیعه ینی تیغ بُرّان در نبرد .
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
1
1
سنجرخان وزیری کرد بود واینهمه قهرمانی واز خودگذشتگی برای حفظ کیان ونام ایران ویکپارچه گی آن بهمراه سایر جنگجویان کشید. ونام کرد را بلند آوازه ساخت. آنوقت یکعده مزدور اجنبی با ساختن احزاب جنایتکاری چون کومله ودموکرات چهل وچند ساله وحتی قبل‌تر از آن خون بدل مردم مظلوم کردستان کرده اند وهمیشه در زمین ودر راستای دشمنان ایران نقش آفرینی کرده اند. سنجرخان هم کرد بود. واین گروهای پان کرد وچنایتکار هم کرد هستن. اما این کجا و این بی غیرت های وطنفروش پان کرد کجا. روحت شاد سردار اکرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
با عرض سلام واحترام به کارگردانی فیلم سنجر خان و بازیگران محترمش واقعا خدا قوت خیلی عالی کارگردانی و هنرمندانه بازی شده تشکر از تمام زحمت‌ها
کورد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
1
هر پژی کورد و کوردوار
کرد ها ثابت کردند در طول این سالیان متمادی که حافظ خاک وطن بودند با غیرت بی همتا و شجاعت بی مانندشون
امیدوارم همیشه کورد و کوردوار پایدار بماند
هر بژی
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
درود به مردان وزنان با غیرت وخدایی
سلام و صلوات بر فرشید گویلی که خوش درخشیدند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
0
1
سلام عالی بود ای کاش در مورد سرنوشت برادر نامردش هم یه قسمتی اضافه میشد
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
0
1
کاش مینوشتید خلیل خان آیا مجازات شد یا نه؟
شایان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
1
من کورد نیستم ولی خیلی از شخصیت سنجر خان خوشم میاد،منش و مرامش کمتر تو این دوره زمونه هست؛البته از یه کورد غیور و با تعصب کمتر از این انتظار نمیره... روحش شاد و یادش گرامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
1
فیلم خیلی خوبی بود.از انسان جز نام نیک چیزی در این دنیا نمیماند. مثل همین سنجر خان هم در شمال شرق کشور سردار عوض خان بوده که کرمانج بوده و با روسها میجنگیده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
0
بادرود بر سردارانی چون سنجرخان که برای استقلال ایران .مبارزه کرد راهی که سردار دلیر ایرانی بابک خرمدین ۲۲ سال با مبارزانش برعلیه عثمانیها وروسها و دیگر متجاوزین راه ازادی واستقلال ایران را با افتخار طی کردند زنه باد یاد وخاطرات سرداران ایران زمین که خونشان را در این راه برای استقلال ایران دادند
بابک
Poland
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
جهت اطلاع افرادی که پرسیدن خلیل چجوری کشته شد.

خلیل توسط زن سنجرخان با خوردن هندوانه سمی کشته شد
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
0
1
ما ملت ایران و قوم کورد . لر فارس بلوچ ترک وجود هیچ اجنبی رو در خاک خاک وطن قبول نمی کنیم و نژاد آریایی در برابر دشمن سینه سپر میکنه و مرد و زن نداره. زنانی چون فاته گلواخی(فاطمه) و زنان کوبانی نمونه ای روشن هستن
مانیا طرفدار سردار اکرم سنجر خان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
0
من میخواهم به قبر سردار اکرم دلاور کردستان لزوم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
0
نکته اول اینکه سردار مقتدر سنجابی که تو سریال بهش اشاره شد سرگذشتی درام مانند سنجر خان در مبارزه با روس و انگلیس در کرمانشاه داشت. دوما به ایل بزرگ کلهر و مبارزات عباس خان کلهر و همچنین ایل بزرگ لک و سردار زردلانی هیچ اشاره ای نشده. نکته سوم و بسیار غم اگیز اینکه اگه یه حکومت درست و حسابی اون زمان وجود داشت و کرد و ترک و لر و خراسانی و شمالی و فارس رو متحد میکرد و روانه مرزهای آذربایجان میکرد نه تنها روس نمیتونست وارد ایران بشه بلکه تا خود مسکو رو میگرفتند لعنت به این تفرقه و عدم اتحاد خودمم کرد هستم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->